Research
Discussion Paper
PIERspectives
aBRIDGEd
PIER Blog
Events
Conferences
Research Workshops
Policy Forums
Seminars
Exchanges
Research Briefs
Community
PIER Research Network
Visiting Fellows
Funding and Grants
About Us
Our Organization
Announcements
PIER Board
Staff
Work with Us
Contact Us
TH
EN
Research
Research
Discussion Paper
PIERspectives
aBRIDGEd
PIER Blog
Not Over the Hill: Exploring the Digital Divide among Vulnerable Older Adults in Thailand
Discussion Paper ล่าสุด
Not Over the Hill: Exploring the Digital Divide among Vulnerable Older Adults in Thailand
China’s Economy, Structural Changes and the New Geoeconomic Landscape
PIER Blog ล่าสุด
China’s Economy, Structural Changes and the New Geoeconomic Landscape
Events
Events
Conferences
Research Workshops
Policy Forums
Seminars
Exchanges
Research Briefs
Central Bank Reviews
งานสัมมนาล่าสุด
Central Bank Reviews
International Policy Forum on Climate Finance
งานประชุมเชิงนโยบายล่าสุด
International Policy Forum on Climate Finance
สถาบันวิจัยเศรษฐกิจป๋วย อึ๊งภากรณ์
สถาบันวิจัยเศรษฐกิจ
ป๋วย อึ๊งภากรณ์
Puey Ungphakorn Institute for Economic Research
Community
Community
PIER Research Network
Visiting Fellows
Funding and Grants
PIER Research Network
PIER Research Network
Funding & Grants
Funding & Grants
About Us
About Us
Our Organization
Announcements
PIER Board
Staff
Work with Us
Contact Us
Staff
Staff
PIER’s Targeted Research Grant 2025 – Call for Proposal
ประกาศล่าสุด
PIER’s Targeted Research Grant 2025 – Call for Proposal
PIER Research Exchangesexchanges
QR code
Year
2025
2024
2023
2022
...
/static/f09122578f32637084cb630e6a85f1fc/41624/cover.jpg
4 ตุลาคม 2561
20181538611200000

Thailand’s Car Tax Rebate Scheme and Consumption Responses: The Role of Durable Goods with Adjustment Costs

ห้องประชุม 283 อาคาร 2 ชั้น 8 ธนาคารแห่งประเทศไทย
ธนิสา ทวิชศรี
Thailand’s Car Tax Rebate Scheme and Consumption Responses: The Role of Durable Goods with Adjustment Costs

เมื่อวันที่ 4 ตุลาคม 2561 สถาบันวิจัยเศรษฐกิจป๋วย อึ้งภากรณ์ ได้รับเกียรติจาก ดร.ธนิสา ทวิชศรี นักวิเคราะห์นโยบายและแผนปฏิบัติการ จาก สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาการเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ มาบรรยายในหัวข้อ “Thailand’s Car Tax Rebate Scheme and Consumption Responses: The Role of Durable Goods with Adjustment Costs” โดย ดร.ธนิสา ได้พัตนาแบบจำลอง life-cycle model เพื่ออธิบายการตัดสินใจซื้อรถของคนในโครงการรถคันแรก โครงการนี้เป็นหนึ่งในมาตรการกระตุ้นเศรษฐกิจที่มีขนาดใหญ่ที่สุดของประเทศไทยในทศวรรษที่ผ่านมา รถยนต์กว่า 1.1 ล้านคัน ได้รับการลดหย่อนภาษี รัฐบาลประมาณการว่าใช้งบประมาณไปสำหรับนโยบายนี้ถึง 28 พันล้านบาท งานวิจัยนี้ได้ใช้ข้อมูลของโครงการ Townsend'sThai Data มาเป็น baseline ของแบบจำลอง มีการประมาณการผลกระทบของโครงการนี้ต่อการบริโภคทั้งในระยะสั้นและระยะยาว รวมทั้ง simulate นโยบายทางเลือกอื่นมาเปรียบเทียบผลกระทบต่อคนกลุ่มต่าง ๆ

เอกสารที่เกี่ยวข้อง

  • เอกสารนำเสนอ
ธนิสา ทวิชศรี
ธนิสา ทวิชศรี
สถาบันวิจัยเศรษฐกิจป๋วย อึ๊งภากรณ์
ข้อคิดเห็นที่ปรากฏในบทความนี้เป็นความเห็นของผู้เขียน ซึ่งไม่จำเป็นต้องสอดคล้องกับความเห็นของสถาบันวิจัยเศรษฐกิจป๋วย อึ๊งภากรณ์
ธนิสา ทวิชศรี
ธนิสา ทวิชศรี
สถาบันวิจัยเศรษฐกิจป๋วย อึ๊งภากรณ์

สถาบันวิจัยเศรษฐกิจป๋วย อึ๊งภากรณ์

273 ถนนสามเสน แขวงวัดสามพระยา เขตพระนคร กรุงเทพฯ 10200

โทรศัพท์: 0-2283-6066

Email: pier@bot.or.th

เงื่อนไขการให้บริการ | นโยบายคุ้มครองข้อมูลส่วนบุคคล

สงวนลิขสิทธิ์ พ.ศ. 2568 สถาบันวิจัยเศรษฐกิจป๋วย อึ๊งภากรณ์

เอกสารเผยแพร่ทุกชิ้นสงวนสิทธิ์ภายใต้สัญญาอนุญาต Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported license

Creative Commons Attribution NonCommercial ShareAlike

รับจดหมายข่าว PIER

Facebook
YouTube
Email